fbpx

Ofte stilte spørsmål

Ruster El-biler?

– Ja, de er utsatt for rust på samme måte som andre biler.

Varer ikke behandlinge i mer enn tre år?

– Jo, deler av behandlingen kan vare mye lenger, men for å forsikre deg om at det ikke kommer rust er det viktig med rebehandling.

Må bilen vaskes med vann?

– Ja, vi mener det er en forutsetning for å få en god understellsbehandling at bilen vaskes. Den vaskes med høytrykk og varmt vann så all skitt og salt fjernes.  Bilen må også tørkes etter at den er vasket. Ikke bare skal understellet tørkes, men hulrom må også tørkes opp for å få en optimal behandling  Dette er tidkrevende. Derfor krever det at vi har bilen din i flere dager. Husk at det er for å sikre et godt resultat, og at jobben er omfattende.

Hvilke produkter bruker dere?

– Tidligere brukte vi produkter fra Tectyl. Våren 2020 skiftet vi leverandør. Vi er nå tilsluttet Norges største antirustkjede: Norsk Antirustforening. Vi trenger en solid importør som kan tilby oss et større utvalg av produkter enn tidligere. Nå bruker vi i hovedsak produkter fra Mercasol, men også Noxudol som tilbyr produkter etter strenge miljøkrav. Vi er stolt av å være en del av en kjede som er mer engasjert og kan tilby opplæring og oppfølging.

Mercasol antirust
Jeg har hørt at behandlingen kan sprekker?

– Nei, vår understellsbehandling sprekker eller løsner ikke. Men tidligere når det var PVC belegg fra fabrikk på bilene, kunne denne sprekke eller løsne slik at det kom vann under belegget og det begynte å ruste.
Heldigvis er det mindre pvc på nyere biler, men det er fortsatt kitt i noen skjøter og falser. Mange bilprodusenter har nå gått over til bitumenprodukter på disse områdene i stede for PVC.

Fortrenger behandlingen vann?

– Ja, produsenten har produkter som fortrenger vann, men selv disse produktene fungerer best på tørre flater. For at dette skal fungere må de være svært tynnflytende, og varigheten er kortere enn eksempelvis voksprodukter. De egner seg best til offshore bruk, der det ikke finnes muligheter for å tørke opp stålplatene. 

Ofte stilte spørsmål
Er ikke hele understellet på bilen av plast?

– Ja, det stemmer at det ofte er plast utenpå metallet under store deler av nyere biler, dette er fordi man i produksjonen ikke kan bruke PVC lenger. Før ble ofte PVC sprøytet direkte på grunnede metallplater. Siden dette skaper problemer med at det kan sprekke og ruste under, i tillegg til at det er en miljøutfordring når bilen blir resirkulert, er dette erstattet av mer miljøvennlige plast-typer som ikke kan sprøytes direkte på stålet.

Behandler dere bak plasten?

– Ja, det blir behandlet bak plastdeksler. Ønsker du opplysninger om hvordan vi håndterer dette på akkurat din bil, kan du kontakte oss.

Hva er galt med PVC på biler?

– PVC har blitt brukt pga. kvalitetene det har. Men det brytes seint ned av naturen og er et stort miljøproblem. Også ved resirkulering av bilen har dette vert en utfordring. På biler har PVC hatt mange positive egenskaper, og da spesielt for å dempe støy og vibrasjoner. Ulike varianter av mer miljøvennlige erstatninger har vert utprøvd i løpet av mange år, men det tørker ut og sprekker lettere. Det at det brukes mindre PVC gjør at man bør være tidligere ute med å rustbeskytte bilen. 

Har dere støydemping?

– Ja de fleste verkstedene tilbyr behandling med egne støydempingprodukter. En vanlig understellsbehandling vil også dempe støy. Ofte handler det om å dempe resonans i stålplatene bilen er laget av.